Тема. Сербська народна казка «Жбан меду» (уривки). Головна
думка казки. Порівняння вчинків однотипних героїв у казках різних народів.
Мета: ознайомити учнів
із сербською казкою «Жбан меду»; вчитися правильно, свідомо, виразно читати
задану казку, розвивати зв’язне мовлення, мислення, пам'ять, увагу, уміння
виділяти у тексті головне, учити давати характеристику дійових осіб,
порівнювати вчинки однотипних героїв у казках різних народів; збагачувати словниковий запас учнів; сприяти
вихованню любові до художнього слова, вміння дружити, будувати довірливі
стосунки.
Перебіг уроку
І.
Організаційна частина.
Продзвенів
уже дзвінок,
починається
урок.
Щоб урок пройшов не марно,
працюватимем старанно.
-
Я хочу щоб наш урок
був цікавим, пізнавальним, науковим, розвиваючим.
-
Ви на уроці будьте
активні, розумні, виховані.
-
Настроїмося на
урок. А чи є у вашого настрою колір? Якого кольору ваш настрій? Може веселочка
підкаже?
-
Які гарні кольори!
-
Жовтий та оранжевий
– кольори сонця і настрій сонячний. Зелений – колір спокою та впевненості,
червоний – колір серйозної роботи, фіолетовий, рожевий – кольори творчості та
фантазії.
ІІ. Мовленнєва розминка.
Урок продовжим без зупинки
з мовленнєвої
розминки.
Виконаємо дихальні вправи.
1. Дихальні вправи.
Виконаємо дихальні вправи:
·
Подмухаємо на
кульбабку;
·
Понюхаємо конвалію;
·
Як дзижчить
комарик;
·
Як гуде джмелик.
3. Чистомовка.
- Попрацюємо над чистомовкою. Я
казатиму речення, ви прислухайтеся до останнього складу і повторіть його тричі.
Спробуємо.
Казка в гості прийшла - Ла-ла –ла
Снігом землю замело - Ло –ло –ло
Дуже рада дітвора – ра- ра – ра.
Скоро прийде зима – ма- ма-ма.
-
Ми гарно
попрацювали, тепер ваш ротик та язичок будуть слухняні.
ІІІ. Перевірка
домашнього завдання.
1. Відповіді на запитання.
- Над яким розділом працюємо? (Народні казки)
- Яку будову має казка? (зачин,
основна частина і кінцівка)
- Хто є автором
прочитаних казок? (Народ)
- Яку тему опрацьовуємо? (Скринька казок народів світу?)
- Яку казку читали
вдома? (Як дівчину короля перехитрила) Чия це казка?
-
Про кого йдеться в
казці? (про дівчину та короля)
-
Чим славилася
дівчина? (розумом)
-
Прочитаємо, як про
це сказано у зачині.
-
Скільки завдань
король дав дівчині?
-
Чи змогла дівчина вийти
грамотно із запропонованих королем ситуацій?
-
Що допомогло
дівчині справитися? Виберіть.
-
Чим закінчилася
казка? (Король одружився з дівчиною)
-
Зачитайте кінцівку
казки.
-
Чому вчить казка? (Бути розумним, кмітливим, дотепним, у
будь-яких життєвих ситуаціях чинити мудро)
-
Яку українську
народну казку про таку ж розумну дівчину ви знаєте? (Мудра дівчина)
2. Підсумок учителя.
- Ви правильно відповідали на питання, вмієте орієнтуватися у тексті,
виразно читали.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Оголошення теми і завдань уроку.
- Діти, сьогодні на
уроці ми продовжимо працювати над темою «Скринька казок народів світу». Я
запрошую вас у подорож.
В потяг будемо сідати,
В казку будем
мандрувати.
Як саме?
І ряд – вагон казкового потягу. Ви робите
ось так: чух-чух. Колеса
крутяться. Спробуємо.
ІІ ряд – імітуватимете дим паровоза. Ось так – руками і звук шшшшш.
Спробуємо.
ІІІ ряд – машиністи. Ви подаєте сигнал руху потяга. Ось так – звук ту-ту і
помах рукою під прямим кутом.
Граємо… Поїхали. Колеса крутяться, бачу дим паровоза, а колеса крутяться,
машиніст дає сигнал. Приїхали.
Угорщино, прощавай,
Казкова Сербіє,
зустрічай!
Сербія – це
чудова мальовнича країна Європи. Там
живе мирний і працьовитий народ – серби. Народна творчість сербів подарувала
нам чудову казку «Жбан меду», над якою ми сьогодні і будемо працювати.
- Сьогодні на уроці ми з вами продовжуємо працювати з казками народів світу
і ознайомимося із сербською народною казкою «Жбан меду». Будемо вчитися
правильно, свідомо, виразно читати задані казки, визначати головну думку казки,
орієнтуватися в тексті.
2. Робота над заголовком
- Попрацюємо над заголовком.
- Казка називається «Жбан меду». Хто знає, що таке жбан?
Жбан – глиняний, дерев’яний або металевий посуд для води, молока
тощо.
3. Словникова робота.
- Перед читанням казки ми проведемо словникову роботу, бо казка дуже стара,
деякі слова вам будуть незрозумілі.
Екран – Читання «луною» - спочатку
я, потім ви – хором.
грубка, припічок, комірчина.
Показ ілюстрацій.
-
Ще почитаємо
«луною»: Скортіло, псується, розімлів.
-
Прочитайте ці слова
самостійно.
-
Прочитай, Машо.
4. Первинне сприймання.
- Діти, у підручнику вміщено уривки казки, тому частину я вам прочитаю, а
частину розповім.
- Слухайте уважно і назвіть
головних героїв казки.
А) вчитель читає першу частину;
- Назвіть головних героїв казки.
- Що вони вкрали одного разу?
- Що зробили зі жбаном? (сховали)
- Навіщо лисичка била хвостом по лавці? (Це вона вже хитрувала)
- Чого хотілося їй?
Б) Вправа «Передбачення»;
- Як ви думаєте, що ж Лисичка робитиме далі?
- А тепер послухайте, як було далі.
- Чи справдиться ваше передбачення?
В) вчитель розповідає середину казки;
- Чи справдилося ваше передбачення?
Г) вчитель дочитує казку.
- Я дочитаю казку, а ви запам’ятайте, чим закінчилася казка. (Лисичка
перехитрила вовка)
Підсумок учителя
-
Ось казка і прозвучала. Яку важливу роботу ми виконали!
-
Час прийшов зробить зупинку. Провести фізкультхвилинку.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА-
Гра
-
Як живеш?
-
Як ідеш?
-
Як береш?
-
Як даєш?
-
Як біжиш?
-
Як кричиш?
-
Як сидиш?
V. Робота над змістом казки.
1. Читання у «навушниках» - І частина
- Запам’ятайте, яке ім’я лисичка
вигадала першого разу.
ДІТИ ЧИТАЮТЬ
- Яке ім’я лисичка вигадала першого разу?
- Чому так назвала?
- Знайдіть, як вовк питав лисичку про це? Прочитаємо в особах.
2. Переказ ІІ частини.
- Хто розповість, що було далі?
- Які імена ще вигадала лисиця?
- Що значить ім’я Половинка? Остаточок?
3. Читання «ланцюжком»
- Як лисиця обхитрила вовка?
- Яка лисичка?
- Які ще знаєте казки, де лисичка є дійовою особою? І в них вона яка? Бачите, діти, риси характеру лисички у казках інших народів збігаються.
- А який вовчик? (довірливий, наївний)
4. Гра «Лисички – вовчики» Про кого мова?
* Я часто буваю довірливим і
від цього страждаю;
* Я - красива і розумна;
* Я завжди вмію всіх
перехитрити;
* Я простакуватий і мене часто
дурять.
5. Головна думка казки
- Чи хотіли б ви мати такого друга, як лисичка? Чому?
- Чи можна вовка і лисичку назвати справжніми друзями? Чому? На прикладі
вовка і лисички слід бачити і людей. Бо люди теж бувають ….У діях і вчинках тварин ми завжди повинні бачити самих себе, бачити
людей.
- Чому вчить казка? (Дружити, не підводити друга, не обманювати) ПРИСЛІВ’Я
На сонці тепло, а біля матері добре.
Дружба – найбільший скарб.
Вчитель: Справжній друг той, хто ніколи не обманює свого друга.
VІ. Домашнє завдання.
VІІ. Підсумок уроку
1. Гра «Що робили на уроці?»
Діти оплесками показують, що робили на уроці:
·
Познайомилися із
сербською казкою «Жбан меду»;
·
Читали,
переказували казки;
·
Бігали, стрибали, у
м’яча грали;
·
Розповідали, яка
лисичка, який вовчик;
·
Дізналися, що
дружба – це найбільший скарб;
·
Ловили гав;
·
Весь урок були
активними, уважними, старанними. Ви –
молодці! Дякую, за урок!
Дякую, за зразок методично правильно побудованого уроку.
ОтветитьУдалить